Viser arkivet for juli, 2010

Nanopartikler i norsk arbeidsliv

I går lanserte Arbeidstilsynet rapporten fra sin kartlegging av nanomaterialer i norsk arbeidsliv. Av 162 virksomheter som ga respons, svarte 27 at de har befatning med nanomaterialer. Kun tre av disse er produksjonsbedrifter hvor dermed nanomaterialer spiller en prominent rolle. I andre deler av næringslivet frister nok nanomaterialene en anonym tilværelse og det kan finnes store mørketall.

Les mer…

Ikke alle leger er paternalister!

De fleste av oss bruker internett nett når vi er syke, skal behandles, eller bare lurer på noe om helsa. I dag er internett har en av de aller viktigste informasjonskanaler for helseinformasjon. På nettet finnes utrolig mye god og relevant helseinformasjon, fra enkle bilder og videoer, til den nyeste forskningslitteraturen. Men i informasjonsjungelen, er det også MYE feilinformasjon. Derfor har vi i Teknologirådet anbefalt at myndighetene oppretter en nasjonal helseportal, med kvalitetssikret helseinformasjon for folk flest.

Les mer…

Nå blir det "nemt" å være dansk

I går lanserte det danske Videnskabsministeriet den nye danske versjonen av MinID – NemID.

Tjenesten minner veldig om den norske MinID, men i tillegg til en rekke statlige og kommunale tjenester, skal den også kunne brukes hos bank og forsikring – en slags hybrid mellom MinID og BankID, altså.

Les mer…

Diesel-kampanje som får deg til å "flashe"

En jente som knipser et bilde ned i bikinitrusa og en annen jente som ”flasher” foran et overvåkingskamera er del av Diesels reklamekampanje Be stupid. Plakatene er nå forbudt i det offentlige rom i England fordi ASA mener at plakatene kan bidra til at folk kan kopiere handlingene i reklamen.

Bildeserie med 2 bilder — bla ved å trykke på pilene

Plakatene ble ikke felt fordi de viste for mye hud eller fordi de viste spesielt utfordrende innhold, men rett og slett fordi ASA, som er den britiske markedsføringsvaktbikkja, mente at de avbildede handlingene kunne oppfordre folk til uanstendig adferd. At reklamekampanjer blir forbudt er ikke veldig uvanlig, men i de fleste tilfeller skyldes det at de inneholder vold, diskriminering, meget eksplisitte seksuelle situasjoner og lignende. Det er første gang jeg ser å oppfordre til å eksponere seg selv som begrunnelse.

Når jeg først så bildene leste jeg dem som ironiske. Diesel har også sagt at de er ment ironiske, men samtidig er budskapet deres ”Be stupid” – ikke vær redd for å drit deg ut. Uansett tror jeg sensur ikke er veien å gå for å få folk til å forvalte personvernet sitt på en god måte!