Verdens viktigste målgruppe

Jeg snublet nylig over en interessant artikkel i The Wall Street Journal om hvordan vi – og særlig barna våre – spores på internett. Mange av oss vet jo at nettsteder og annonsørene deres lagrer små informasjonskapsler på datamaskinen vår for å kunne kjenne oss igjen fra gang til gang, men er vi egentlig klar over omfanget?

WSJ har undersøkt 50 nettsteder som er spesielt rettet mot barn og unge og funnet ut at til sammen legger de igjen 4 123 “sporingsinstrumenter” (informasjonskapsler eller lignende). Det mest overraskende er kanskje at dette er 30% mer enn det som er funnet for de 50 mest populære nettstedene i USA totalt.

Les hele artikkelen her

Nå må det sies at ikke alle disse informasjonskapslene er beregnet på å overvåke bruk og interesser – noen har en rent praktisk funksjon, slik som å huske påloggingsinformasjon eller hvor langt man var kommet i et spill før det ble satt på pause. Men de aller fleste er beregnet på å finne ut hvilke nettsteder vi besøker for slik å finne ut hva vi er interessert i. På mange måter er det prisen vi betaler for å forvente at alt fra spill til nyheter skal være gratis på nett. WSJ viser til forskning som antyder at barn har påvirkning på innkjøp for flere hundre milliarder dollar, så det er ikke uten grunn at det finnes massevis av nettsteder for barn som tilbyr attraktivt innhold tilsynelatende uten kostnad.

Hva er en informasjonskapsel?
Informasjonskapsler kan lagres hos brukeren av to ulike typer aktører: Førsteparts informasjonskapsler opprettes av den webserver brukeren besøker, altså av det nettstedet brukeren har skrevet i adressefeltet i sin nettleser (for eksempel www.dagbladet.no. Tredjeparts informasjonskapsler kan derimot opprettes av en tredjepart som direkte leverer innhold til den websiden som besøkes. Typisk vil dette gjelde for annonsører på nettstedets sider, som for eksempel REMA1000 . En annonse på en webside ligger normalt ikke på nettstedets egen webserver, men lastes ned fra annonsørens server. Slik får også denne anledning til å lagre en informasjonskapsel hos brukeren. Slike kapsler vil normalt brukes til å samle informasjon om brukerens websurfing på sider hvor det aktuelle selskapet har annonser, og de brukes i markedsføringsøyemed. Det finnes et antall nettverk av reklamebyråer som samarbeider for å utveksle informasjon om brukeres surfevaner og preferanser, for slik å kunne bygge mest mulig treffsikre personprofiler.

Lurer du på hva dine surfevaner sier om deg eller dine barn? En av de tredjepartsannonsørene som er mest allestedsnærværende er Google. Fiffig nok har de laget en side hvor du kan sjekke hva surfevanene sier om dine preferanser, og her kan du også gjøre endringer dersom du ønsker mer relevant reklame for deg – eller slå av hele greia.

Her kan du se mine preferanser:

Listen er sannsynligvis ganske preget av at jeg verken bruker Google eller aksepterer informasjonskapsler (men selv med det som utgangspunkt skjønner jeg ikke helt at jeg skal være mer opptatt av klær enn av elektronikk).

Vil ikke du heller kartlegges? Det er enkelt å sette opp nettleseren slik at den ikke lagrer informasjonskapsler fra de nettstedene du besøker – stort sett finner du det under “verktøy” og som regel er det en egen fane eller lignende for personverninnstillinger. Vær oppmerksom på at det medfører noe ekstra irritasjon – de fleste nettsteder som krever pålogging bruker informasjonskapsler for å holde orden på brukernavn og passord. Vil du slippe dette, kan du velge å bare blokkere tredjeparts informasjonskapsler.

For spesielt interesserte
Dersom du ikke aksepterer informasjonskapsler i det hele tatt, og forsøker å logge på en nettside, skjer det ofte ingenting – eller du får en kryptisk og helt irrelevant feilmelding. Trikset (dersom du bruker Internt Explorer – men det er sikkert lignende triks for andre nettlesere) er da å klikke på det lille øyet med “innkjøring forbudt” skilt nederst i nettleseren, klikke på en av url-ene i listen som kommer opp, velge “sammendrag” og “la alltid dette området få bruke informasjonskapsler”. Last inn siden på nytt og prøv å logge på igjen. Dersom du er skikkelig paranoid, sletter du loggen din etterpå. Da forsvinner alle informasjonskapslene, og Google og vennene deres må begynne innsamlingen på nytt…

Det må også sies at det å slå av informasjonskapsler kun medfører at dine surfevaner ikke vil inngå i datagrunnlaget til de som driver med slikt, og at du i mindre grad vil få tilpassede annonser. Dersom du vil slippe reklame helt, må du bruke programvare som blokkerer for annonser, eller du må velge nettsteder som ikke er reklamefinansiert.

Vist 377 ganger. Følges av 1 person.