Diesel-kampanje som får deg til å "flashe"

En jente som knipser et bilde ned i bikinitrusa og en annen jente som ”flasher” foran et overvåkingskamera er del av Diesels reklamekampanje Be stupid. Plakatene er nå forbudt i det offentlige rom i England fordi ASA mener at plakatene kan bidra til at folk kan kopiere handlingene i reklamen.

Bildeserie med 2 bilder — bla ved å trykke på pilene

Plakatene ble ikke felt fordi de viste for mye hud eller fordi de viste spesielt utfordrende innhold, men rett og slett fordi ASA, som er den britiske markedsføringsvaktbikkja, mente at de avbildede handlingene kunne oppfordre folk til uanstendig adferd. At reklamekampanjer blir forbudt er ikke veldig uvanlig, men i de fleste tilfeller skyldes det at de inneholder vold, diskriminering, meget eksplisitte seksuelle situasjoner og lignende. Det er første gang jeg ser å oppfordre til å eksponere seg selv som begrunnelse.

Når jeg først så bildene leste jeg dem som ironiske. Diesel har også sagt at de er ment ironiske, men samtidig er budskapet deres ”Be stupid” – ikke vær redd for å drit deg ut. Uansett tror jeg sensur ikke er veien å gå for å få folk til å forvalte personvernet sitt på en god måte!

Vist 520 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Bildene – og særlig det med løven i bakgrunnen – minner meg litt om en reklamekampanje for klesmerket Wallis som gikk for mer enn 10 år siden. Slagordet for kampanjen var “Dress to kill”.

Kampanjen ble “viral” under slagordet “Why do men die younger”. Kan ikke huske at den ble stoppet fordi om den oppfordret kvinner til å eksponere seg selv på en potensielt livsfarlig måte (for menn).

Vel, de har tross alt et regelverk som regulerer “anti-social behaviour”, med andre ord alt som kan virke støtende på noen. Se “What is anti-social behaviour” her for eksempler. Jeg likte særlig “Neighbourly disputes”. :)

Det er i alle fall risikabelt å skulle tenke nytt og kreativt, slik Diesel oppfordrer til her, under et slikt regime.

Et godt poeng fra intro-filmen til Diesel: It’s stupid to take risks. Det er jo noe å tenke på når man stadig vil ha folk til å bli gründere.